Hvordan laver man en mesh?

Her kan du snakke om ting der relateret til bodyshop.

Hvordan laver man en mesh?

Indlægaf Chrik » 23. feb 2006, 09:42

Hvordan laver man mesh?
Chrik is back! (Oh no!)
Brugeravatar
Chrik
Karriere-sim
Karriere-sim

Indlægaf Søren » 23. feb 2006, 10:36

Jeg ved ikke noget om det, mere end hvad jeg har hørt :wink:

Men du skal vist bruge SimPe og så et 3D program (det eneste jeg har hørt om er milkshape).

Mere kan jeg desværre ikke fortælle dig :?
Venlig hilsen
Søren
Brugeravatar
Søren
Karriere-sim
Karriere-sim

Geografisk sted: Odense

Indlægaf Briher » 23. feb 2006, 18:11

Jeg har heller ikke prøvet det.
Har dog overvejet det mange gange, men er hver gang gået fra det igen. De vejledninger jeg har fundet påstår at det tager MANGE timer at lave en mesh. :wink:
Nogen påstår endda at de første gange kan en enkelt mesh tage helt op til 50-100 timer og man laver om og om og om rigtig mange gange fordi det ikke virker som det skal. De overdriver sikkert, men jeg tror alligevel at man skal være udstyret med en god portion tålmodighed, rigtig god kendskab til SimPe og et 3D produkt. Milkshape er også et produkt, som jeg har også hørt man kan bruge til at lave det med. Man kan så vidt jeg ved downloade en prøveversion af Milkshape.
Hilsen Briher
Briher
Moderator
Moderator

Geografisk sted: Århus

Indlægaf Frillen » 23. feb 2006, 20:47

Det er ingen overdrivelse når de snakker om sindsygt mange timer bare for at lave en mesh, jeg har arbejdet en del med 3D-programmer og det er absolut ikk nogen piece of cake medmindre vi snakker om simple 3D-figurer som kasser, kugler, trekanter osv. men det holder jo ikk rigtigt hvis man vil lave et træ, hårmesh eller lignende.
Har i aldrig undret jer over at mange af de brugerlavede møbler er meget firkantede og grove i deres udformning :lol:

Og når man så endelig har fået lavet en mesh, så skal den jo også lige have texturer på, der er jo ikk meget fis ved en trådfigur eller en ensfarvet figur.

Og når du så er færdig med det så skal du sætte belysning, så den tager sig naturligt ud i et 3D-miljø, altså definere hvordan lys og skygger vil falde på den.

Og når du så er færdig med det, så skal du gudhjælpemig også have defineret behaviors osv. for figuren, altså al den kode som bestemmer hvordan den bliver placeret, interaktioner osv. i spillet.

Og når du så er færdig med det.... Nå? det ser ud som om alle er løbet skrigene bort :laughing4:

Nogle af punkterne bliver selvfølgelig afhjulpet lidt ved brug af værktøjer som kan lette arbejdet en del, men det kan meget nemt tage 50-100 timer at lave en mesh, det kan også nemt tage langt mere tid at lave en mesh :wink:

Jeg vil dog sige at for dem som er interesseret i det, så prøv det dog, for det er faktisk ret spændende og sjovt, men forvent ikk at i står med et færdigt møbel eller mesh efter en 6-8 timer, for så bliver i sørgeligt skuffet :lol:
NB: Alle Sims2You downloads fungerer 112% sammen med andesteg og risengrød
Min EA Sims2-side: http://thesims2.ea.com/mysimpage/mysimp ... _id=126444

Billede
Brugeravatar
Frillen
Administrator
Administrator

Geografisk sted: Hjørring

Indlægaf Pusserpien » 24. feb 2006, 01:44

Frillen skrev:Det er ingen overdrivelse når de snakker om sindsygt mange timer bare for at lave en mesh, jeg har arbejdet en del med 3D-programmer og det er absolut ikk nogen piece of cake medmindre vi snakker om simple 3D-figurer som kasser, kugler, trekanter osv. men det holder jo ikk rigtigt hvis man vil lave et træ, hårmesh eller lignende.
Har i aldrig undret jer over at mange af de brugerlavede møbler er meget firkantede og grove i deres udformning :lol:

Og når man så endelig har fået lavet en mesh, så skal den jo også lige have texturer på, der er jo ikk meget fis ved en trådfigur eller en ensfarvet figur.

Og når du så er færdig med det så skal du sætte belysning, så den tager sig naturligt ud i et 3D-miljø, altså definere hvordan lys og skygger vil falde på den.

Og når du så er færdig med det, så skal du gudhjælpemig også have defineret behaviors osv. for figuren, altså al den kode som bestemmer hvordan den bliver placeret, interaktioner osv. i spillet.

Og når du så er færdig med det.... Nå? det ser ud som om alle er løbet skrigene bort :laughing4:

Nogle af punkterne bliver selvfølgelig afhjulpet lidt ved brug af værktøjer som kan lette arbejdet en del, men det kan meget nemt tage 50-100 timer at lave en mesh, det kan også nemt tage langt mere tid at lave en mesh :wink:

Jeg vil dog sige at for dem som er interesseret i det, så prøv det dog, for det er faktisk ret spændende og sjovt, men forvent ikk at i står med et færdigt møbel eller mesh efter en 6-8 timer, for så bliver i sørgeligt skuffet :lol:

Mission accomplished :P ......Ingen tør da så meget som overveje at give sig i kast med mesh efter dén svada :laughing4: :laughing5:
Simsfreak så det batter

Billede
Brugeravatar
Pusserpien
Redaktør
Redaktør

Indlægaf Frillen » 24. feb 2006, 02:20

hmprf Pus :Ja - ja skide godt:
Mission failed Jeg vil faktisk opfordre dem som har interessen i det at prøve det, men jeg ville heller ikk stikke dem blår i øjnene ved at lade dem tro at det er en nem sag, for det er det ikke :lol:

Jeg regner da helt klart med at dem som virkelig har lysten til det, de vil nu sætte sig ned og prøve det af, mens dem som troede at det kunne laves ligeså hurtigt som en gulvflise i Homecrafter, de har nu sparet en masse tid :laughing2:

Billede
Brugeravatar
Frillen
Administrator
Administrator

Indlægaf ttsen2004 » 24. feb 2006, 23:43

Okay, så bliver jeg nødt til at bryde sammen - og spørge: Hvad er en mesh? og hvad er texturer ? :oops:

Hilsen blondinen :D
Billede = EA sim side.

TILLYKKE med MARC - den lille charmetrold :)
Brugeravatar
ttsen2004
Opdagelses-sim
Opdagelses-sim

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Dads » 25. feb 2006, 00:14

ttsen2004 skrev:Hvad er en mesh? og hvad er texturer ? :oops:

Et mesh er formen på en ting. F.eks. en firkantet kasse. Hvis du så bruger et program til at lave firkanten om til en trekant, så er det et nyt mesh, altså en ny form på figuren.

Texturer er det, der er uden på, f.eks. hvis du har en grøn kasse og du gerne vil have den rød, laver du texturen om til rød. Du kan også sammenligne textur lidt med bodyshop. I bodyshop laver man texturen om på tøjet, f.eks. at man laver en grøn trøje om til en rød trøje.

Jeg håber du forstod.
Billede<- EA Sim Side.
Brugeravatar
Dads
Filosofisk sim
Filosofisk sim

Geografisk sted: Sydfyn

Indlægaf ttsen2004 » 25. feb 2006, 08:23

Er det noget man bruger til at lave møbler med - f.eks.?

Fordi jeg har læst i nogen indlæg, at nogen downloads kræver en mesh for at kunne køre??? :?
Billede = EA sim side.

TILLYKKE med MARC - den lille charmetrold :)
Brugeravatar
ttsen2004
Opdagelses-sim
Opdagelses-sim

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Briher » 25. feb 2006, 11:19

Der er en mesh i både møbler, tøj, frisurer o.s.v.
Maxis har lavet alle de standardmeshes du kan se i spillet. Der er en mesh til hver facon af kjolerne, f.eks en mesh til en kort kjole med sko, en til en kort kjole med støvler, en til bukser med smalle ben, en til bukser med brede ben o.s.v.
Tilsvarende er der en mesh til hver stol, hvert bord, hver seng o.s.v.

Alle disse meshes kan man ændre farve på, hvis man har de rette værktøjer, men man kan ikke ændre på faconen.

Hvis man nu ønsker et stykke tøj, en frisure eller et møbel, som har en anden facon end dem Maxis har lavet, så kan man lave en mesh, som har den ønskede facon.
Når man downloader ting, der er lavet over en hjemmelavet mesh, er man nødt til at downloade både farvelaget (teksturen) og meshen, fordi spillet ellers ikke kan vide hvordan faconen er.
Hilsen Briher
Briher
Moderator
Moderator

Indlægaf Nephisariah » 31. jul 2006, 07:50

:roll: :roll: Hvis man ønsker at forsøge sig med mesh, hvilke programmer bør man så anvende og hvor ligger meshen mere præcist :?: :?: :?:

KnazZZ :wink:
Nephisariah
KnazZZ
Billede
Brugeravatar
Nephisariah
Moderator
Moderator

Geografisk sted: Randers

Indlægaf Frillen » 31. jul 2006, 09:21

Nephisariah skrev::roll: :roll: Hvis man ønsker at forsøge sig med mesh, hvilke programmer bør man så anvende og hvor ligger meshen mere præcist :?: :?: :?:

KnazZZ :wink:
Nephisariah

For at man i det hele taget kan lave en klon eller omfarvning skal man bruge SimPe som det første, dernæst skal man have installeret NVidea DDS utilities (Den sørger for at du kan importere teksturer til din mesh + nogle andre programmer!
Et rigtigt godt sted at starte er her:

Creation Start-Up Center (All new creators please start here)

For lige at vende tilbage til dit spørgsmål, så laver man en ny mesh i et 3D program, et rigtigt godt bud er Milkshape som er meget billigt(25€ - ca 180 kr) og nemt at gå til af et 3D program at være.
Selve meshen ligger i Geometric Data Container(GMDC) når du åbner en package-fil(sims2 objekt) i SimPe :wink:

Billede
Brugeravatar
Frillen
Administrator
Administrator

Indlægaf pernille » 4. aug 2006, 11:18

På et tidspunkt fandt jeg en side, hvor der er links til alle de programmer man skal bruge, og så er der en god trin-for-trin forklaring... Bøjet i neon :) Jeg har opgivet, for det er godt nok svært, men her er adressen http://personal-computer-tutor.com/sims ... ingtut.htm
God arbejdslyst :goodluck:
Brugeravatar
pernille
Opdagelses-sim
Opdagelses-sim

Geografisk sted: Glamsbjerg

Indlægaf Nephisariah » 4. aug 2006, 15:36

pernille skrev:På et tidspunkt fandt jeg en side, hvor der er links til alle de programmer man skal bruge, og så er der en god trin-for-trin forklaring... Bøjet i neon :) Jeg har opgivet, for det er godt nok svært, men her er adressen http://personal-computer-tutor.com/sims ... ingtut.htm
God arbejdslyst :goodluck:

:bigwave: Mange tak Pernille! :2thumbsup:
:roll: Jeg vil prøve at gøre et forsøg så må vi se om det lykkes!! :Tænker:

KnazZZ
Nephisariah
:bigwave:
KnazZZ
Billede
Brugeravatar
Nephisariah
Moderator
Moderator

Geografisk sted: Randers

Indlægaf Briher » 6. aug 2006, 02:23

Den guide prøvede jeg også først, men droppede den, da de henvisninger de havde, ikke passede med de ting, jeg kunne se i den version af SimPe, som jeg havde downloaded.

Til gengæld passede denne nyere guide med min SimPe version.
http://www.modthesims2.com/showthread.php?t=142305
Hilsen Briher
Briher
Moderator
Moderator

Tilbage til Bodyshop